Kościół - Ciało Chrystusa. Relacje między Kościołami
Książki » Inne
Autor: | Jean-Claude Larchet |
---|---|
Rok wydania: | 2016 |
ISBN: | 978-83-941139-3-3 |
Spis treści
Wprowadzenie
Rozdział I. Kwestia prymatu biskupstwa Rzymu
I. Podstawy prymatu biskupstwa Rzymu
- Podstawy kanoniczne
- Pierwsza podstawa prymatu biskupa Rzymu - pozycja Rzymu jako stolicy, a później jako byłej stolicy Cesarstwa
- Rzym - największy z Kościołów i jeden z najbardziej starożytnych
- Rzym - Kościół apostolski
- Wierność Kościoła Rzymu wobec prawosławnej wiary w pierwszych wiekach
II. Natura prymatu w jego formie pierwotnej
- Pierwszeństwo czci
- Szczególny autorytet
- Punkt odniesienia w kwestii wiary
- Instancja odwoławcza
- Władza wiązania i rozwiązywania
- Rola przewodniczącego
- Wnioski
III. Warunki prymatu
- Wyznawanie prawosławnej wiary
- Respektowanie kanonów
- Prymat wiąże się z kolegialnością i soborowością
IV. Ewolucja koncepcji prymatu w Kościele rzymskim
- Idea prymatu wynikająca z boskiego prawa
- Twierdzenie, że papież jest następcą Piotra
- Twierdzenie, że papież jest wikariuszem Piotra
- Twierdzenie, że papież jest wikariuszem Chrystusa
- Twierdzenie, że papież jest głową Kościoła powszechnego
- Idea mówiąca o tym, że papież jest ponad władzą zwierzchnią w stosunku do soboru
- Roszczenie do powszechnej jurysdykcji
- Koncepcja prawna i polityczna prymatu w kontekście władzy
- Nieomylność przypisywana papieżowi
- Idea zgodnie z którą, papież jest zasadą jedności Kościoła
- Cztery główne dokumenty wyrażające te zasady: Dicta- tuspapae (1075); definicje Soboru Florenckiego (1445), Watykańskiego I (1870) i Watykańskiego II (1964)
V. Krytyczna ocena formy ewolucyjnej rzymskiego prymatu z prawosławnego punktu widzenia
- Kościoła nie zbudowano na osobie Piotra
- Papież rzymski nie jest następcą Piotra
- Prymat rzymski nie istniał od samego początku
- Chrystus nie ma wikariusza. On Sam jest głową Kościoła
- Chrystus i Duch Święty są w Kościele jedynymi zasadami jedności
- Powszechność jurysdykcji - błędne pojmowanie katolickości
- Papież nie jest nieomylny
- Papież nie ma absolutnej władzy Wszystkie Kościoły są równe i wszyscy biskupi są równi
Rozdział 2. Kwestia prymatu biskupstwa Konstantynopola
I. Status Kościoła Konstantynopola według kanonów soborów powszechnych
- Drugi sobór powszechny (I Konstantynopolitański 381)
- Sobór Chalcedoński (452)
- Protesty papieża Leona I
- Potwierdzenie kanonu 28 przez Sobór in Trullo (692)
II. Biskup Konstantynopola „patriarchą ekumenicznym”
III. Zasięg jurysdykcyjny patriarchatu Konstantynopola jako instancji apelacyjnej
IV. Ewolucja prerogatyw patriarchatu Konstantynopola
Rozdział 3: Kościół prawosławny a inne wyznania CHRZEŚCIJAŃSKIE
I. Jedyny Kościół Chrystusowy
II. Źródła rozbieżności
- Z Kościołami wschodnimi oddzielonymi
- Z Kościołem rzymskokatolickim
- Z wyznaniami wynikłymi z reformacji
III. Warunki zjednoczenia
IV. Natura i funkcja ekumenizmu
V. Przyjmowanie innowierców do Kościoła prawosławnego
- Podstawy eklezjologiczne i kanoniczne ustanowione w ciągu pierwszego tysiąclecia
- Sytuacja w drugim tysiącleciu w zakresie przyjmowania rzymskich katolików
- Stosowanie ekonomii i jego znaczenie
- „Poza Kościołem nie ma zbawienia”
Bibliografia
Jean-Claude Larchet, patrolog i teolog prawosławny, urodził się w 1949 r. we wschodniej Francji, gdzie także mieszka obecnie. Wychowany w katolickiej praktykującej rodzinie i bardzo zaangażowany w Kościele katolickim, w wieku dwudziestu trzech lat przyjął prawosławie, uważając, że „Kościół prawosławny potrafił zachować niezmienionymi wiarę i doświadczenie apostołów i Ojców, a wobec tego jest prawowitym spadkobiercą Kościoła założonego przez Chrystusa".
W 1987 r. uzyskał stopień naukowy doktora filozofii w 1987, w 1994 r. doktora teologii na Uniwersytecie w Strasburgu, a następnie otrzymał habilitację celem kierowania pracami badawczymi. W 2005 roku Narodowa Rada Uniwersytetów nadała mu tytuł profesora uniwersyteckiego. Od 2010 r. jest on honorowym profesorem Uniwersytetu w Strasburgu. J.-C. Larchet jest autorem 29 książek, opublikowanych przez wydawnictwo Cerf (Paryż), 130 artykułów opublikowanych w różnych dziełach zbiorowych i międzynarodowych czasopismach i ponad 600 recenzji opublikowanych w różnych czasopismach francuskich i zagranicznych (m.in. Revue d'histoire et de phiiosohie religieuses [Uniwersytet Strasbourga], Revue d'histoire ecdesiastique [Uniwersytet Louvain] i w Internecie (www.orthodoxie.com).
Jest on wydawcą 25 książek, do których napisał wstęp (na podkreślenie zasługują zwłaszcza tłumaczenia na język francuski ważniejszych dzieł św. Maksyma Wyznawcy) i tomów serii „Wielcy ojcowie duchowi XX wieku" której jest założycielem i dyrektorem w wydawnictwie LAge d'Homme (Lozanna i Paryż).J.-C. Larchet był zapraszany na wygłaszanie wykładów i odczytów i do uczestniczenia w konferencjach w wielu krajach (Argentyna, Belgia, Bułgaria, Cypr, Czarnogóra, Francja, Grecja, Gruzja, Hiszpania, Kanada, Luksemburg, Niemcy, Polska, Rosja, Rumunia, Serbia, Słowacja, USA, Wielka Brytania, Włochy).
Do przyznania mu międzynarodowej renomy prawosławnego patrologa i teologa przyczyniła się jego twórczość, obecnie przetłumaczona na piętnaście języków.
W swych publikacjach autor skupia się głównie na sześciu dziedzinach: 1) we-stiach dotyczących zdrowia, chorób (cielesnych, psychicznych i duchowych), ich leczenia, cierpienia, śmierci, ciała; 2) kwestiach bioetycznych dotyczących początku i końca życia; 3) życiu, twórczości i myśli św. Maksyma Wyznawcy (Larchet uważany jest za jednego z najlepszych specjalistów z tego zakresu); 4) teologii boskich energii; 5) prawosławnej duchowości w zakresie jej podstaw patrystycznych i współczesnych przejawów; 6) eklezjologii.
J.-C. Larchet napisał również wiele ważnych artykułów dotyczących kwestii teologicznych dyskutowanych w kontekście dialogu Kościoła prawosławnego z Kościołem katolickim (Filioque, prymat papieski...) i z Kościołami przedchalcedońskimi.jak również rozmaitych aspektów doktryny teologicznej i duchowej różnych Ojców greckich (Jan Klimak, Symeon Nowy Teolog, Grzegorz Palamas, Grzegorz z Cypru).